Hvor ligger butikken?

05-10-2018

Blogindlæg af Gert Jakobsen, medstifter af DESIGNERS FIRST


Hvor ligger butikken?


En lørdag formiddag for nogle uger siden blev jeg ringet op af en meget venlig dame. Hun fortalte at hun stod på parkeringspladsen på Hjulmagervej i Vejle (adressen på vores kontor). Hun kunne se DESIGNERS FIRST skiltet på døren, men hun kunne ikke finde butikken.

Hun var kørt relativt langt for at kigge på Trines bænk, og skuffelsen i stemmen var ikke til at skjule, da jeg måtte fortælle hende at vi ingen fysisk butik har, men kun sælger via webshoppen.
Jeg bor kun 10 min. fra kontoret, og vi havde tilfældigvis en helt ny bænk stående (alle færdigvarer ligger normalt på lager i Kolding).
Efter ca. en halv time kørte den glade kunde hjem med sin nye designerbænk. Pyha...reddet på målstregen!

Det er ikke hver dag folk leder efter vores butik, men det er omvendt ikke sjældent at folk spørger til hvor man kan se vores produkter fysisk.

Det ER det store dilemma – ikke kun for os…
Det helt store spørgsmål indenfor detailhandelen i disse tider er, hvorvidt man skal satse på fysisk butik eller netbutik. Eller måske begge dele.
Der er bred enighed om at de to butiksformer er meget forskellige og kræver meget forskellige forretningskoncepter og ikke mindst kompetencer. Der er knap så stor enighed om hvorvidt man kan nøjes med en af de to afsætningskanaler, og i så fald hvilken der er den rette.

Man kan næsten dagligt læse om fysiske butikker der enten helt eller delvist lukker ned, for i stedet at satse på webshop som salgskanal. Man hører også fysiske butikker beklage sig over følelsen af at blive ”udnyttet” som udstillingsvindue, når besøgende blot kommer i butikken for at kigge og føle, for så måske at købe varen billigere på nettet.

Men der er også eksempler på det modsatte. Søstrene Grene har netop præsenteret et rekordregnskab der viser massiv vækst, hvilket de i øvrigt har gjort flere år i træk. De har aktivt fravalgt webshop, for at fokusere og distancere konkurrenterne i den fysiske verden.

Hvad pokker er så løsningen?
Fremtidsforskerne er ikke enige. Nogle mener at næsten al detailhandel går mod online, og andre mener at det er kombinationen der vinder. Faktum er at ingen kender svaret.

For blot få år siden ville kun de færreste have troet at ferske fødevarer som bl.a. friske fisk ville lande i webshops. Nemlig.com har bevist at det blot kræver lidt nytænkning!

I vores branche, møbler og interiør, hører vi jævnligt om webshops der kæmper en brav kamp online, men samtidig føler sig nødsaget til også at finde vej til en fysisk tilstedeværelse, på den ene eller den anden måde. Måske fordi en del kunder stadig gerne vil se, mærke og prøve. Andre vil gerne inspireres og føle stemningen.

Begge dele svære at imødekomme på en hjemmeside.

Vi står midt i dilemmaet – og vi er stadig i tvivl...
DESIGNERS FIRST er født som webshop. Og det er vi af flere grunde!
Når vi selv handler på nettet, er det ofte drevet af ønsket om at få så meget værdi som muligt for pengene.
Ikke nødvendigvis med henblik på at købe billigt.

De fleste ved, at man ofte enten kan købe billigere eller få mere for pengene online. Gennemsigtigheden er stor, konkurrencen hård, og de fordyrende mellemled er skåret væk. 
Samtidig er der en vis glæde ved at kunne sidde hjemme i ro og mag og beslutte sig i sit eget tempo, uden følelsen af at optage en butiks ressourcer.

Hvad gør vi så?
Målet med DESIGNERS FIRST har helt fra start været at skabe en designervirksomhed der leverer så meget værdi for pengene som muligt.

Med undtagelse af få mindre delkomponenter er alle vores designs produceret i Danmark. Det er ikke et valg vi har truffet af økonomiske årsager. Det er fordi vi mener det giver mest værdi.

Værdi for vores kunder, og værdi for vores samfund!

Vi vil samtidig aldrig gå på kompromis med kundeservice og den personlige betjening. Betjeningen er blot ikke fysisk, i en fysisk butik. Men vi sidder ved chatten, ved telefonen og ved mailen. Og vi kender vores egne forventninger til service, når vi handler.

Det er præcis den service vi vil give vores kunder.

Så håber og tror vi at ringene i vandet vil spredes, og vores navn vil blive synonymt med den gode kundeoplevelse.


Showroom...
Og alt imens det sker, er vi i fuld gang med at etablere et lille beskedent showroom i forlængelse af vores kontor i Vejle.
På den måde kan vi tilbyde fysisk fremvisning og vejledning.
Åbningstiderne vil variere (annonceres online!), men giv os endelig et kald, så lover vi at gøre vores bedste for at imødekomme dit ønske.

Samtidig kan vi også varmt anbefale et besøg hos Appel & Appel i Ribe, hvor butiksindehaver Sabine Appel er en af vores talentfulde designere. Sabine har flere af vores designs i butikken. 

Del meget gerne din holdning til dilemmaet i kommentarfeltet herunder. Så vil dit syn på online vs. offline indgå i vores overvejelser!

Tak fordi du læste med….
/Gert

Lidt fakta:
I 2013 blev der handlet for ca. 47 mia. kr. på nettet i lille Danmark. Tre år senere i 2016 var tallet steget til ca. 70 mia. kr. Og i 2018 forventer man at runde svimlende 135 mia. kr. (kilde: DIBS en del af nets)

Der rodes med udpakning og opstillen - hylderne er på vej!

Kommentarer

BJ Rollmann

I like what some online retailers are doing with regards to try before buying.

Helle

Spændende indblik. Jeg foretrækker selv nethandel hvis der er fri fragt og retur. Det er vigtigt for mig :-)

Tilføj en kommentar



* Påkrævede felter